Image for 7 gode råd til bedre spisevaner

7 gode råd til bedre spisevaner

19th januar 2017

I vores travle, moderne verden, kommer vi let til at fokusere mest på vigtigheden i hvad vi spiser og i mindre grad på hvordan vi spiser. Vi har samlet 7 gode tips til hvordan det er bedst for dig og din mave at spise:

1. Sørg for at du er rolig og afslappet, inden du spiser: Hvis du er stresset, ked af det, vred eller travl bør du nøjes med lette måltider, eller vente med at spise.

2. Spis ikke mens du står eller går: Derudover vil du få en bedre oplevelse med maden, hvis der er roligt og rart, der hvor du indtager dit måltid.

3. Vælg sund og nærende mad, som er frisk og farverig - økologi er altid at foretrække: Oplev det fantastiske i en næringsrig "regnbue-kost" hvor du får friske råvarer i alle regnbuens farver. Nyd alle fordelene ved økologiske råvarer - fordele for både mennesker, planter og jord.

4. Begynd hvert måltid med noget krydret, for at få gang i maven: Prøv f.eks. denne friske chutney: bland 2 cm friskrevet ingefær, lidt friskpresset citronsaft og lidt salt.

5. Tyg din mad grundigt for at sikre at enzymerne i munden arbejder: Når du tygger din mad godt, bliver maden opdelt i mindre stykker, hvilket hjælper maven til bedre at fordøje din mad.

6. Mærk efter hvordan din mave føles før og under måltidet: Er du egentlig sulten? Hvordan føles det efter du har spist: føler du dig energifyldt eller nærmere lidt tung? Vær opmærksom på, at du måske fordøjer nogle fødevarer bedre end andre. På denne måde kan du langsomt finde frem til en kost der passer dig og din mave bedst.

7. Giv dig tid til at slappe af efter du har spist - også selvom det kun er 5 minutter.