Image for Forårsvelvære - fra et ayurvedisk perspektiv

Forårsvelvære - fra et ayurvedisk perspektiv

6th april 2018

Nu hvor dagene bliver gradvist lysere og varmere, kan vi endelig sige, at foråret er på vej. Denne artikel har til formål at kaste lys over, hvordan du sætter "forår" i dit liv og gør dig klar til de dejlige måneder der venter forude.

Hver årstid har nogle velkendte og forudsigelige mønstre, der kan påvirke dit velvære. For eksempel, når vi bevæger os fra vinter til forår, oplever vi ofte hyppige tilfælde af hoste, forkølelse og høfeber.

At forstå, hvorfor disse mønstre forekommer, kan hjælpe os med at udvikle strategier mod disse årstidsbestemte tendenser og derved opretholde maksimal velvære.

 

Hvorfor påvirker klimaet vores sundhed og velvære?

Kvaliteterne i ​​f.eks. koldt, varmt, tørt og fugtigt påvirker smag generelt - smagen af ​​luften, mad og vand – og påvirker også vores generelle humør og energi. Grunden til, at vi bliver ramt af disse ændringer, er at det ydre miljø påvirker vores indre miljø, og vores krop ændrer sin fysiologiske mekanisme for at kompensere i forhold til det ydre miljø.

Den bedste måde at forstå årstidsbetonede mønstre på er at observere verden omkring dig. Kig på dit nærmeste miljø: Hvordan er det i dag? Er det koldt, varmt, tørt eller fugtigt?

At være sund og opretholde velvære gennem de skiftende årstider fordrer, at man hele tiden er et skridt foran. Vi kan gøre dette ved at forestille os, hvordan det skiftende miljø vil påvirke os og sørge for at tage vores forholdsregler, før der sker en ændring.

 

Så hvad skal vi gøre, når vi nærmer vores forår?

For det første skal vi huske på det ayurvediske princip om 'like increases like'. For at holde dig afbalanceret, har du brug for en kost og livsstil, der er modsat kvaliteterne af ​​den pågældende årstid. For foråret betyder det, at vi skal rense ud.

Forår er nemlig en tid med vækst og liv, med øget varme og fugt fra optøningen af ​​vinteren. På grund af vinterens kolde og våde kvaliteter er vores krop sammen med vores tungere kostvaner naturligvis mere overbelastet og fugtig, når vi kommer frem til foråret.

Ligesom der er oversvømmelser og floder der flyder over bredderne, findes der indre oversvømmelser. Den øgede varme i foråret smelter den tunge fugt, der er ophobet sig, hvilket resulterer i forårets forkølelse og høfeber, som er præget af høje niveauer af slim.

 

'Kropsvasen'

En analogi Ayurveda bruger er, at din krop er en smuk vase. Forestil dig, at alle dine grundlæggende kvaliteter og egenskaber er indeholdt i denne vase. Hvis balancen mellem ”ind og ud” er lige så er alt godt, men hvis der hældes for meget i vasen, eller den ikke tømmes ​​rettidigt, så ender man med ”dråben der får bægeret til at flyde over” i ​​din kropsvase og dermed oversvømmes dit indre system.

Vi har alle oplevet netop det, når vi får en forkølelse, løbende næse, ondt i hovedet, ømme lemmer, ingen appetit og generelt føler os skidt tilpas. Dette er en vidunderlig og relevant analogi for hvad der sker i overgangen fra forår til vinter.

Hvis du regelmæssigt lider af høfeber eller i øjeblikket kæmper med en stædig forkølelse, kan det være at du faktisk har brug for en omgang ”forårsrengøring”.



Hvorfor er der brug for ”forårsrengøring”?

De bedste tider på året at foretage en forårsrengøring/udrensning er ved årstidsskifte, ofte omkring jævndøgn i forår og efterår. Hvis vi vælger en udrensning om foråret, hjælper vi kroppen af med den akkumulerede fugt fra vintermånederne.

At hjælpe kroppen med at udføre denne naturlige proces mindsker risikoen for at blive ramt af en årstidstypisk forkølelse eller den uundgåelige periode med høfeber.

 

Simple daglige rutiner til foråret

Fra et ayurvedisk synspunkt, er doshaen kendt som 'kapha' ofte øget i de tidlige faser af foråret. Men selvom du ikke ved, hvordan balancen er mellem dine doshaer, vil disse tips hjælpe med at genoplade kroppen til forårsmånederne:

Vågn op tidligt, før klokken 7, og få mest muligt ud af forårets vitalitet og energi.

Det første du drikker, bør være noget varmt og krydret for at stimulere fordøjelsen og få bugt med akkumuleret fugt i systemet. Prøv Pukka Three Ginger, Revitalise eller Lemon, Ginger & Manuka Honey-te.

Nyd en daglig selvmassage for at ”vække” blodstrømningen efterfulgt af et varmt brusebad. Skrub huden med en loofa, hvilket aktiverer bevægelsen af ​​væsker rundt i kroppen. Hvis du har lyst til at forkæle dig selv, så tag i sauna for at udtørre alt den akkumulerede vinterfugt.

Prøv en eller flere daglige yoga-stillinger. Vælg gerne en der er dynamisk, stimulerende og får hele kroppen med, såsom en solhilsen.

Spis udelukkende måltider som er varme, lette og nemme at fordøje med vægt på bitre, skarpe og nærende fødevarer, da de vil hjælpe med at fjerne akkumuleret fugt. Prøv også Pukka After Dinner, Turmeric Gold eller Three Fennel-te.

Undgå en koncentreret sød, sur og salt smag, som alle er tunge og øger akkumulation. Undgå kold og afkølet mad, da det er fyldt med kold og overskydende fugt.

Støt op om din krops naturlige indsats for at finde balance ved at støtte den naturlige årstidsbestemte udrensning. Det kan f.eks. være at udelade bestemte ting i din kost. Du kan hurtigt mærke på kroppen hvad den har brug for.

Det vigtigste punkt er, at give din krop og sind tid til at tilpasse sig foråret. Giv kroppen og sindet tid og støtte. Sørg for, at du får tilstrækkeligt med ro og søvn, dyrk regelmæssigt motion, nyd en god, næringsrig kost og find frem til en positiv sindstilstand. Ved at arbejde hen imod dette, vil du begynde at genoplade din krop og virkelig føle, at 'foråret' vender tilbage til dit indre.